tiistai 16. helmikuuta 2010

No, these people cannot drive. Full stop.

On tullut toistettua kuinka lujaa täällä ajetaan verrattuna suomalaiseen tiekulttuuriin. Poikkeuksen tekevät hieman huterassa kunnossa olevalla autolla tai 'viihdytysajo' kurvailevat autoilijat. Muutoin mennään lujaa - paitsi kun sataa. Sateita on harvoin, joten sen ymmärtää. Asfalttikin kiiltää liukkaana ja sade tai pyyhkijät estävät täydellisen näkyvyyden.

Kaupunkialueen tiet ovat siten sateella aivan tukossa, osa autoilijoista matelee alle 20 km tunnissa eteenpäin 60-80 km rajoitusalueella, nelikaistaisella tiellä. Olen ihmetellyt työpaikalla asiaaääneen. Batswanat tyytyvät sanomaan, etteivät ihmiset oikein osaa ajaa täällä sateella. Se ei kuulu autokoulun perusoppimäärään - toisin kuin liukkaan kelin kurssit Suomessa.

Kun tämän paikallisten osaamattomuuden ajaa autoa sateella sitten esittää esimerkiksi zimbabwelaisille saa hieman eri vastauksen: 'Ei - nämä ihmiset eivät osaa ajaa. Piste'.

Tiedä häntä. Ainakin paikalliset osaavat kasvavassa määrin ajaa zimbabwelaisia - 'zimboja' kuten täkäläinen muotoilu kansallisuudesta kuuluu - ulos maasta. Vein puutarhaamme hoitavaa zimbabwelaista taannoin kotiinsa kun liikennevaloissa tuli vastaan valkoinen ikkunakaltereilla varustettu linja-auto. 'Aah, bussi Zimbabween' hän sanoi. Ensin luulin asiaa vitsiksi, mutta hän selitti sen olevan maahanmuuttoviraston bussi, joka menee viereiselle Broadhurstin poliisilaitokselle hakemaan putkasta auton täyteen maassa ilman lupaa olevia maamiehiään. Ja heitä piisaa rajalle takaisin toimitettavaksi. Viime aikoina ratsioita on tehty vilkkaasti ja ihmisiä pysäytelty kaduilla.

Mutta ei ihme että laittomia siirtolaisia riittää, sillä asiat eivät Zimbabwessa tunnu edelleenkään menevän parempaan suuntaan, vaan 'kansakoulunopettaja' Mugabe pitää karttakepistään edelleen tiukasti kiinni. Ja puuttuvan passin rajalla korvaa kuulema 50 pulan eli viiden euron seteli. Tervetuloa!

Ei kommentteja: