Tutkimusstrategian suunnittelukokouksen jälkeen puhuimme ajankohtaisista asioista; politiikasta ja rikollisuudesta. Kollegani sukulaismies on poliisi jonka mukaan suuria muutoksia ei ole viime aikoina tapahtunut niin sanotuissa tavanomaisissa rikoksissa. Itsenäisyyspäiväkin tuotti normaalia 'laihemman' tuloksen. Silti kiire ei ole helpottanut - pikemminkin päinvastoin. Syynä ovat tulevat presidentin vaalit, joissa kansa ei valitse maan johtajaa suoraan vaan välillisesti puoluevaalien kautta.
Mikä on vaalien lähestymisen ja rikollisuuden muutoksen suhde? Sitä on vaikea ulkopuolisen äkkipäätään arvata, ja vaikka olisi lukenut Mma Ramotsewen etsiväseikkailuista tai hieman vaikeammin löytyviä Unity Dow'n rikoskirjoja niin asia yllättää kuin märkä rätti vasten kasvoja. Etenkin kun sen kuulee kahvikuppi kädessä ilmastoidussa yliopistotilassa kollegoilta ikään kuin arkipäiväisenä asiana.
Kyse on mutista. Se on traditionaaliseen parantamiseen liittyvä aine, jota tehdään pääosin erilaisista rohdoista ja muista luonnon aineista. Mutta sen käyttöön ja valmistamiseen liittyy myös toisinaan synkkiä piirteitä, sillä voimakkaampaa lääkettä - mutia - saa käyttämällä ainesosana ihmiskehon osia... Erityisen voimakasta mutia saa pienistä lapsista, koska he ovat 'puhtaita ja viattomia' toisin kuin aikuiset. Perusteluosa pitänee hyvin paikkansa.
Tästä johtuen etenkin maaseudulla katoaa lapsia 'selittämättömällä' tavalla. Kysyntä on ympärivuotista, sillä mutia käytetään kuulema myös liiketoimien menestyksen takaamiseen. Poliisin mukaan varsinainen 'muti -sesonki' on kuitenkin nyt vasta alussa, sillä vaalikuumeen noustessa yhä useammat poliittiset ehdokkaat tulevat kaipaamaan lisätukea, jonka 'vain kyllin voimakas' muti voi heille antaa.
Mutin käyttöön liittyy omat riskinsä. Vaikka oikeusasteissa käytön todistaminen on osoittautunut vaikeaksi, niin asiasta epäillyt liikemiehetkin ovat toisinaan kohdanneet 'selittämättömästi' päiviensä päättymisen. Vastaavalla tavalla sangomat - eräänlaiset noitatohtorit jotka mutia valmistavat ja myyvät - ovat joutuneet pakenemaan yön selkään palavista kodeistaan, jos lapsia on lähiseudulla alkanut katomaan. Tämä on puolestaan tehnyt muti -kaupasta ja sieppauksista enenevässä määrin ulkopuolisesti organisoitua.
Botswanalla ja erityisesti pääkaupunki Gaboronella on modernit kasvot ja enemmän tummennettua lasiseinää valtion virastotaloissa kuin kotosuomessa Nokian konttoreissa. Silti perinteinen yhteiskunta uskomuksineen tulee paikoin raaputtamalla esiin sekä hyvine että huonoine puolineen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Moikka! Kertakaikkisen hyviä stooreja... Renkkulassa kaikki hyvin. "newcomer" on ollu aika hiljaisena - etten sanoisi näkymätön viimeisen ja ensimmäisen viikkonsa ajan. Asunnonsäästäjäkö? pakkasta -5 viime yönä, talli putsattu ja ilman rapausta aamulla liikkeelle. Terveiset Satulle ja Koholle! t:t
Myös kotipuolessa Pohjanmaalla mutin keitto oli yleinen vitsaus ainakin vielä 1960-luvulla. Pohjalaisversiossa mutin (kirj. mutti) resepti on tosin huomattavasti arkipäiväisempi - perinneherkku pitää sisällään ohrajauhoja, suolaa ja vettä. Mutin syönnin vaikutukset voi jokainen tästä itse päätellä, kokemukseni perusteella mitenkään maagisia ne eivät kuitenkaan ole. Terveisiä Rovaniemeltä.
Vaikutusten 'maagillisuus' lienee taallakin kyseenalaista, epailen etta ainakin tienvarsikaupan mutista saa suht saman lopputuleman kuin Pohjanmaan 'muttista'. Myyvat jollakin 'aineella' kyllastettyja oksia, juuria ja muita puunkappaleita, joiden keitinvesi pitaisi juoda. Puu tuoksuu hieman painekyllastetylle kappaletavaralle - iltapaivateen sijaan ehka persoonallisen mutta 'maagillisen' pation rakennusmateriaalia?
Lähetä kommentti