maanantai 28. joulukuuta 2009

Voihan F - 'miten voin palvella?'

Matkalaukkuni saapui viisi päivää laskeutumiseni jälkeen Gaboroneen. En odottanut sitä paljon aikaisemmin, sillä Frankfurtissa oli lähtöpäivänäni aamulla vielä noin 7000 laukkua uudelleenreitityksessä tai muuten vaan 'hukassa'.

Toisin kuin Suomessa ja monessa muussa maassa Botswanassa laukkua ei toimiteta matkustajan ilmoittamaan osoitteeseen, vaan se on itse noudettava kentältä. Sitä edeltää toistuva tiedustelu puhelimitse josko 'sitä ja sitä' laukkua on näkynyt? Soittoon vastataan suht' harvoin, joten jos vain mahdollista on parasta käydä kentällä kysymässä asiaa.

Minun kohdallani soittelu ja kentällä käynti tuotti saman vastauksen. Laukustani ei ollut mitään merkintää systeemissä, toisin sanoen laukun olinpaikkaa ei tiedetty. En ollut varma oliko vika täkäläisessä etsintätekniikassa, joten soitin Finnairin Frankfurtin tiskillä saamaani palvelunumeroon. Hehän sen laukun olivat alunperin kadottaneet.

Palvelunumeron piti palvella joka päivä 9-12. Olin varmistanut puhelimitse asian jo Frankfurtissa. Mutta tieto ei enää muutamaa päivää myöhemmin pitänytkään paikkaansa. Kyseisessä numerossa vastasi automaattinen ääni, joka kertoi palvelun olevan avoinna ma-pe klo 9-12, muina aikoina kiireellisissä asioissa tulisi ottaa yhteys toiseen numeroon, jonka mekaaninen miesääni auliin automaattisesti antoi.

Soitin toiseen palvelunumeroon, jossa minuutti maksoi oli noin kaksi kertaa täkäläisen lounaan hinnan. Esitin asiani ja sain kuulla että minun pitäisi soittaa siihen toiseen numeroon. Kerroin jo soittaneeni ja saaneeni automaattisen ohjeen soittaa tähän nimenomaisen numeroon - siis juuri 'sinulle'. Samalla toin ilmi, että minulle oli annettu tieto, jonka mukaan se toinen numero toimisi joka päivä ma-su. Finnairin palveluhenkilö oikaisi minulle jo tietämäni asian; asia ei ole näin vaan palvelua on saatavissa ma-pe kello 9-12. Erehdyin sanomaan, että nythän perjantai... vaan olin missannut toisenkin ikäänkuin pienellä präntäytyn tekstin: palvelunumero ei tietysti toimi pyhinä. Ja nyt oli pyhä.

Mutta tämä toinen suurimaksuinen 'jumalaton' palvelunumero toimi sekä arkena että pyhänä. Sain palvelua eli kuulla ettei matkalaukkuni olinpaikan selvittäminen tai mahdolliset lisäkuluni kuuluneet heille. Siitä oli turha inttää, enkä inttänytkään, en myöskään saanut vastausta kysymykseen onko Finnairilla ylipäätään vastuuta asiassa vai ei; siihenkin asiaan vastattaisiin siinä toisessa numerossa, joka toimisi seuraavan kerran kolmen päivän päästä klo 9-12 välisenä aikana.

En tiedä mikä minuun meni, mutta kysyin mitä palvelua tästä numerosta - johon minut oli Finnairin toimesta ohjattu soittamaan - sitten saisi? "Voisitte varata matkoja". Ei kiitos.


PS: Tieto laukkuni olinpaikasta tai saapumisesta ei tullut Finnairilta tai lentokentältä vaan portugalilaisen pikaruokalan ovelta. Tutunoloinen nainen tervehti ystävällisesti ja kertoi laukkuni tulevan iltakoneella. Ja siellähän se oli hihnalla pyörimässä.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

VOI EIKÄ!!! (Lainaus Jopet shown rane & rane). "illaksi kotiin", hieno F slogan ja mainoshan ei valehtele, sillä siinähän ei missään vaiheessa sanota monenko vuorokauden päästä. Kaikesta huolimatta parempaa F -vuotta 2010!! -t-

Prof kirjoitti...

Kiitos, ja hyvää uutta vuotta! Tästä blogista on tullut hetkellisesti Finskin haukuntapalsta, mutta luulen ettei toviin ole tarvetta valittaa...