lauantai 16. toukokuuta 2009

Kombi kulkee

Julkinen liikenne on Botswanassa hyvällä mallilla verrattuna moneen muuhun eteläisen Afrikan maahan. Ainakin sitä uskaltaa käyttää. Gaboronessakin työmatka kulkee sujuvasti 'kombilla' eli noin 12-x matkustajaa ottavalla pikkubussilla. Kyse on 'hiace' luokan autosta, joka on tuunattu penkein ja useimmiten poppikonein. 'Kombissa on tunnelmaa'.

Kombien reittikarttaa ei ole olemassa, ei ainakaan ostettavassa tai tutustuttavassa muodossa, vaan autojen numerot ja niitä vastaavat reitit oppii erehtymisen ja erehtymisen kautta. Minulle sopii neljän eri reitin autot, joista kaksi - Broadhurst 2 ja 5 - tuovat noin 200 metrin päähän kotiportista. Tlokweng 2 ja 5 ovat nopeampia , mutta ohittavat kodin lähes kilometrin päästä. Loppumatkan saa kävellä.

Ruuhka-aikaan kombi voi olla nopeampi kyyti kuin yksityisautoilu. Vaikka täkäläiset kombikuskit käyttäytyvät maltillisemmin kuin eteläafrikkalaiset tai esimerkiksi kenialaiset kollegansa, niin heillä on täälläkin ruuhkissa vahva etuajo-oikeus. Se ei perustu mihinkään kirjattuun sääntöön vaan puhtaaseen röyhkeyteen - tai asiakkaiden tarpeisiin päästä perille ajoissa. Viime kädessä kyse on kuitenkin rahasta. Usein kuskit saavat palkkansa joko provikkaperiaatteella ja/tai tietyn ajomäärän ja asiakkaiden jälkeen kaikki asetetun rajan ylittävät tulot tulevat kuskille. Tällöin on tärkeää tehdä mahdollisimman monta edestakaista reittiajoa, ja mahdollisimman täysillä autoilla.

Auton täyttöä varten osa kombeista käyttää niin sanottuja sisäänheittäjiä, jotka tunnistaa agressiivisesta viittoilusta ja kovasta äänestä, jolla potentiaalinen asiakas yritetään saada omaan autoon. Parhaimmillaan eri autojen sisäänheittäjät pääsevät keskenään käsirysyyn asiakkaista.

Kombi on bussin ja taksin risteymä, mutta lopulta ehkä kuitenkin lähempänä bussia. Se poimii ja pudottaa matkustajat missä vain reittinsä varrella, oli levikettä tai ei. Ja hintakaan ei päätä huimaa; kaupunkialueella taksa on 25 senttiä.

Ei kommentteja: